جستجو

علت کاهش مکش جاروبرقی و روش های رفع آن

علت کاهش مکش جاروبرقی و روش های رفع آن

یکی از لوازم خانگی که بسیار مورد استفاده قرار می گیرد جاروبرقی است. در هنگام خرید جاروبرقی باید فاکتورهای مختلفی را در نظر گرفت. یکی از آنها قدرت و سرعت مکش جاروبرقی است. گاهی پیش می آید که جاروبرقی مانند روزهای اول، مکش خوبی ندارد. که این امر سبب می شود که این دستگاه به خوبی روزهای قبل، در جمع آوری گرد و غبار و آشغال ها قدرت نداشته باشد. علل مختلفی در این زمینه وجود دارند. بیشتر علت هایی که سبب می شوند مکش جاروبرقی کاهش پیدا کند، به سادگی قابل رفع هستند. بسیاری از افراد بعد از اینکه مکش جاروبرقی آنها کاهش پیدا می کند فورا به فکر تعویض آن می افتند. در حالی‌که در بسیاری از موارد نیازی به تعویض دستگاه نمی باشد. در این مطلب به بررسی علل کاهش مکش جاروبرقی و راهکارهایی که جهت رفع آن وجود دارند می پردازیم.

قبل از پرداختن به علت های کم شدن مکش جاروبرقی، توضیحاتی در رابطه با دو مقوله سرعت مکش و قدرت مکش ارائه می کنیم. ایجاد خلاء، پایه و اساس عملکرد جاروبرقی محسوب می شود. درصد خلاء ایجاد شده، تعیین کننده قدرت مکش جاروبرقی می باشد. برای اینکه مکش یک جاروبرقی را تست کنید؛ کافی است دست خود را مقابل ورودی هوا و مکش جاروبرقی قرار دهید. به میزانی که واحد مکنده، هوای بیشتری را به درون جاروبرقی بکشد، سرعت مکش آن بیشتر شده و به دنبال آن نظافت محیط نیز سریع‌تر انجام می شود. 

تکمیل ظرفیت پاکت؛ یکی از علل کاهش مکش جاروبرقی

زمانی‌که با کاهش مکش جاروبرقی مواجه می شویم، اولین نکته ای که به ذهن می رسد، پر شدن پاکت جاروبرقی می باشد. زمانی که ظرفیت پاکت جاروبرقی تکمیل می شود، با کم شدن مکش آن مواجه می شویم. در برخی موارد هم به طور کلی مکش جاروبرقی از بین می رود. عدم توجه به پرشدن پاکت جاروبرقی علاوه بر اینکه سبب کم شدن مکش و تمیز نشدن فضا می شود، باعث ایجاد فشار بر موتور دستگاه و آسیب دیدن آن نیز می شود.

در جاروبرقی های بدون پاکت نیز باید محفظه و مخزن دستگاه را به طور مرتب خالی و تمیز کرد. همچنین باید در فواصل زمانی مختلف، نسبت به تمیز کردن فیلتر دستگاه اقدام کرد. معمولا با استفاده زیاد از جاروبرقی؛ گرد و غبار، فیلترهای آن را مسدود می کند. با توجه به نقش مهم فیلتر در مکش جاروبرقی، باید به طور مداوم فیلترها را تمیز کرد. اگر در زمان بررسی فیلتر، متوجه پارگی آن شدید، به ناچار باید فیلتر را تعویض کنید. در بیشتر موارد بعد از تمیز کردن فیلتر و خالی کردن پاکت و محفظه، مکش جاروبرقی افزایش پیدا می کند. راه حل این مشکل واضح است. باید برای رفع این مشکل، پاکت یا مخزن جاروبرقی را تخلیه کرد. در صورت استفاده از پاکت یکبار مصرف، به راحتی می توان آن را تعویض نمود.

از دیگر علل کاهش مکش جاروبرقی، پاره شدن پاکت آن است. لذا یکی از مواردی که در زمان کم شدن مکش دستگاه باید بررسی شود، سالم بودن پاکت جاروبرقی می باشد.


تاثیر تنظیم نبودن پارویی جاروبرقی بر کاهش مکش آن

عدم تنظیم نمودن کفی جاروبرقی یکی از ساده‌ترین علت های کاهش مکش جاروبرقی می باشد. زمانی‌که فاصله میان کفی جاروبرقی با سطح زمین زیاد باشد، عملکرد مکش دستگاه کاهش پیدا می کند. همین امر سبب می شود که آشغال ها بر سطح زمین باقی مانده و به درون پاکت دستگاه منتقل نشوند.

برای رفع این مشکل باید از اهرم یا دکمه هایی که جهت تنظیم پارویی در دستگاه تعبیه شده‌اند، استفاده کنید. یک شاسی بر روی پارویی جاروبرقی وجود دارد که قابل تنظیم است. با توجه به فضایی که قرار است برای تمیز کردن آن از جاروبرقی استفاده کنید، پارویی دستگاه را تنظیم نمایید. کمترین درجه ویژه سطوح سخت همچون سرامیک، پارکت و... می باشد. این سطوح نیاز به مکش بالایی ندارند. برای تمیز کردن فرش هایی که بافت بلند و متراکم دارند نیز باید از بیشترین مکش دستگاه استفاده کرد.

 

آیا ارتفاع زیاد لوله جاروبرقی بر کاهش مکش جاروبرقی اثر می گذارد؟

ارتفاع لوله جاروبرقی قابل تنظیم است. وقتی ارتفاع این لوله زیاد باشد، جمع آوری زباله ها با مکش کمتری انجام می شود. علت این امر این است که هر چه فاصله سطح تا موتور بیشتر باشد، مکش کاهش پیدا می کند. بنابراین زمانی که متوجه کاهش مکش جاروبرقی شدید، از قابلیت تنظیم لوله استفاده کنید. با تنظیم مناسب و اصولی لوله جاروبرقی، شاهد افزایش مکش آن خواهید بود.


بررسی تاثیر نشتی هوا از اتصالات جاروبرقی بر کاهش مکش آن

زمانی‌که نقاط اتصال جاروبرقی و لوله سست باشند و لوله در جای خود به خوبی قرار نگیرد، نشتی هوا صورت می گیرد. در واقع عدم اتصال درست لوله سبب خروج هوا از درزها می شود. به دنبال خروج هوا، مکش جاروبرقی کاهش پیدا می کند. به همین علت وقتی متوجه کاهش مکش جاروبرقی شدید، نقاط اتصال بخش های مختلف دستگاه را چک کنید. به منظور اتصال درست لوله خرطومی، آن را در جهت عقربه های ساعت چرخانده و محکم کنید.

دقت داشته باشید که انتهای لوله خرطومی باید به درستی داخل پاکت جاروبرقی قرار داده شود. در صورتی‌که این جایگذاری به درستی انجام نشود، زباله ها به جای اینکه وارد پاکت جاروبرقی شوند، وارد اتاقک آن می شوند. این امر علاوه بر اینکه باعث می شود مکش دستگاه کم شود، به موتور آن نیز آسیب وارد می کند.

تاثیر مسدود شدن مسیر لوله بر کاهش مکش جاروبرقی

یکی از قطعات مهمی که در جاروبرقی وجود دارد و در امر نظافت تاثیرگذار است، لوله جاروبرقی می باشد. اگر مسیر لوله دچار گرفتگی شود، مکش جاروبرقی کم خواهد شد.

وقتی با کاهش مکش جاروبرقی مواجه می شوید، یکی از نکاتی که باید آن را بررسی کنید، باز بودن مسیر لوله دستگاه است. مورد دیگری که در رابطه با لوله دستگاه وجود دارد، بررسی سلامت لوله است. اگر لوله جاروبرقی دچار پارگی باشد یا سوراخ شده باشد، علاوه بر هدر رفتن انرژی سبب می شود که مکش دستگاه نیز کاهش پیدا کند. برای افزایش طول عمر دستگاه و حفظ توان مکش آن، بهتر است از آسیب دیدن لوله جلوگیری کنید. در زمان استفاده از جاروبرقی، دقت کنید که خرده شیشه یا وسایل تیز و برنده دیگر را جارو نکنید. اگر به هر علتی لوله جاروبرقی دچار پارگی شد، برای جلوگیری از هدر رفتن انرژی و همچنین به جهت افزایش مکش آن، لوله جدیدی را جایگزین لوله آسیب دیده کنید.

 

کاهش مکش جاروبرقی به دلیل کثیف بودن برس پارویی آن

یکی دیگر از عواملی که سبب کاهش مکش جاروبرقی می شود، کثیف شدن برس پارویی دستگاه می باشد. با گذشت مدت زمانی از استفاده جاروبرقی، گرد و غبار، مو، نخ و... به برس دستگاه جذب شده و مکش آن را کاهش می دهند. راه حل رفع این مشکل، تمیز کردن مداوم برس پارویی دستگاه می باشد. به طور کلی تمیز کردن قطعات مختلف جاروبرقی بر عملکرد آن تاثیر می گذارد. لذا به صورت دوره ای تمام قطعات جاروبرقی را بررسی کنید و اگر نیاز به نظافت داشتند، آنها را تمیز کنید. این امر از کم شدن مکش جاروبرقی جلوگیری می کند.

کاهش مکش جاروبرقی به دلیل خرابی موتور دستگاه

در وسایل برقی، موتور نقش کلیدی و اساسی دارد. در جاروبرقی نیز ایراد موتور از جمله علت های اصلی کاهش مکش جاروبرقی می باشد. از جمله مواردی که بیانگر خرابی موتور جاروبرقی هستند عبارتند از:

  • صدای غیر معمول
  • داغ شدن جاروبرقی
  • خاموش و روشن شدن جاروبرقی در زمان استفاده از آن
  • پخش شدن بوی سوختگی در فضا

وقتی با کاهش مکش جاروبرقی روبرو شدید، تمام موارد ذکر شده را بررسی کنید. در صورتی‌که مشکلات ذکر شده را رفع کردید اما همچنان مکش دستگاه کم است یا وقتی با نشانه های خرابی موتور دستگاه مواجه شدید، باید با توجه به نوع خرابی آن، نسبت به تعمیر موتور یا تعویض آن اقدام کنید. موتور این دستگاه دارای قطعات مختلف از جمله بلبرینگ، کلکتور، سیم پیچ، زغال، پروانه، ترموسوئیچ و... می باشد. وقتی موتور دچار ایراد شد، باید قطعات آن بررسی شوند تا مشخص شود که ایراد پیش آمده مربوط به کدام قطعه می باشد. زمانی که قطعه کلکتور دچار آلودگی شود، مکش جاروبرقی کم می شود. با تمیز کردن کلکتور به روش اصولی، مشکل کم شدن مکش جاروبرقی تا حدودی حل می شود.

یکی از خرابی های رایج موتور که سبب کاهش مکش جاروبرقی می شود، شکستن پروانه آن است. پروانه فن موتور کمک می کند که موتور خنک شود. در نتیجه مکش دستگاه افزایش پیدا می کند. پس اگر مکش دستگاه کم شد علاوه بر سایر راهکارها، سلامت پروانه فن آن را نیز بررسی کنید.

برای تعمیر موتور جاروبرقی باید مراحل مختلفی طی شوند. از جمله این مراحل عبارتند از:

باز کردن قاب

باز کردن برد

باز کردن موتور

عیب‌یابی موتور

تعمیر موتور

طی کردن این مراحل نیاز به تخصص و مهارت دارد. لذا اگر موتور جاروبرقی شما نیاز به تعمیر دارد، این امر را به افراد متخصص در این حوزه بسپارید. در صورتی‌که موتور دستگاه به طور کامل سوخته باشد، تعمیر آن امکان پذیر نخواهد بود. در این حالت به ناچار باید موتور را تعویض کرد.

کاهش مکش جاروبرقی به علت فرسودگی و تمام شدن طول عمر آن

استفاده نادرست از جاروبرقی سبب کاهش بازدهی آن خواهد شد. در صورت استفاده بیش از حد از این دستگاه، عملکرد آن دچار اختلال شده و طول عمر آن کاهش پیدا می کند. بنابراین برای جلوگیری از اختلال در عملکرد دستگاه حتما به میزان مناسب از آن استفاده کنید. زمانی‌که سالیان طولانی از جاروبرقی استفاده شود، فرسودگی آن امری طبیعی می باشد. به دنبال این فرسودگی، مکش دستگاه نیز کاهش پیدا می کند.

نکات مهم در رابطه با افزایش مکش جاروبرقی

با توجه به توضیحاتی که در رابطه با علت های کاهش مکش جاروبرقی ارائه شد. به منظور افزایش مکش دستگاه باید به برخی از نکات، توجه کافی داشته باشید. از جمله این نکات عبارتند از:

  • خالی کردن پاکت یا مخزن دستگاه به صورت دوره ای
  • بررسی نقاط اتصال
  • تمیز کردن برس پارویی جاروبرقی
  • تمیز کردن مرتب فیلترها
  • بررسی و رفع انسداد لوله خرطومی
  • تنظیم کردن کفی دستگاه
  • بررسی سلامت قطعات موتور
  • استفاده درست و اصولی از جاروبرقی

جلوگیری از کاهش مکش جاروبرقی با روش های درست استفاده از آن

در صورت استفاده درست از جاروبرقی، این دستگاه مدت بیشتری عمر می کند. اگر در هنگام استفاده از جاروبرقی یک‌سری نکات را رعایت کنید، شاهد کاهش مکش جاروبرقی نخواهید شد. از جمله این نکات عبارتند از:

۱- عدم قرار دادن وسایل مختلف، مقابل دریچه جاروبرقی

۲- در صورت استفاده از سیم های رابط، توجه کنید که سیم و کابل ها متناسب با دستگاه شما باشند. این کار را می توانید با بررسی عددی که بر روی سیم و کابل ها نوشته شده است، انجام دهید.

۳- از جاروبرقی برای نظافت قسمت های مرطوب استفاده نکنید. این امر سبب اختلال در عملکرد موتور شده و به آن آسیب جدی وارد می کند. اگر قصد نظافت قسمت های مرطوب یا دارای شن ریزه را دارید، از جاروبرقی های دوکاره آب و خاک استفاده کنید.

۴- در هنگام استفاده از جاروبرقی توجه کنید که اجسام تیز و برنده داخل لوله خرطومی کشیده نشوند.

۵- توجه کنید در هنگام اتصال جاروبرقی به برق یا کشیدن آن از پریز برق، حتما دستگاه خاموش باشد.

۶- نظافت فیلتر دستگاه و تخلیه پاکت آن را فراموش نکنید.

۷- جابجایی و حرکت جاروبرقی را به آهستگی انجام دهید و برای حرکت دادن آن، دستگاه را نکشید.

۸- از درجه مناسب برای نظافت سطوح مختلف استفاده کنید.

۹- زباله های بزرگ را با جاروبرقی جمع آوری نکنید.

۱۰- از جاروبرقی طولانی مدت استفاده نکنید و به موتور آن فرصت استراحت بدهید تا خنک شود.

۱۱- در صورت بروز مشکل جدی برای دستگاه، حتما برای تعمیر آن از افراد متخصص کمک بگیرید.

۱۲- سیم دستگاه را تا انتها به بیرون نکشید.

۱۳- برای استفاده از دکمه های جاروبرقی با انگشتان پا به آنها فشار وارد نکنید. این امر سبب آسیب دیدن دکمه ها و ایجاد اختلال در عملکرد آنها می شود.

سخن پایانی

در این مطلب هر آنچه که در رابطه با استفاده درست از جاروبرقی لازم بود، ذکر شد. همچنین راهکارهایی جهت جلوگیری از کاهش مکش جاروبرقی یا رفع این مشکل ارائه شد. با رعایت این نکات، جاروبرقی شما مدت زمان بیشتری عمر خواهد کرد.

 

انصراف از نظر
فیلترها
Sort
display