جستجو

فیلتر هپا

فیلتر هپا

 

 

فیلتر هپا (HEPA) چیست؟

همه ما می‌دانیم که جاروبرقی‌ها گرد وغبار هوا را به درون خود می‌کشند، اما آیا می‌دانید که این کار هم شامل به درون کشیدن هوا و هم بیرون دادن آن است؟ هوایی که ممکن است هنوز انباشته از مواد حساسیت‌زا باشد؟

فیلتر هپا (HEPA) که مخفف عبارت High Efficiency Particulate Air (حذف ذرات معلق هوا با کارایی بالا) است، پیشاز آنکه هوای نه‌ چندان تمیز از جاروبرقی خارج شود، کاری به مراتب فراتر از به دام انداختن ذرات گرد و غبار بزرگتر انجام می‌دهد.

این فیلترها نه تنها شما را از شر کنه‌های گرد وغبار و مواد دفع‌شده از آنها که در هوا موجود است خلاص می‌کنند، بلکه همچنین ذرات ریزی مانند هاگ قارچ، گرده گل، باکتری و حتی دود توتون را نیز از بین می‌برند.

این ذرات کوچک غالبا همان ذراتی هستند که به ریه‌های شما نفوذ می‌کنند و موجبات ناراحتی شما را فراهم می‌کنند. یک فیلتر هپای باکیفیت می‌تواند تا ٩٩٫٩٧٪ ذرات گرد و غبار را که قطر آنها ٠.٣ میکرون است، به دام بیندازد. برای مقایسه ، قطر موی انسان حدود ٥٠ تا ١٥٠ میکرون است. بنابراین، یک فیلتر هپای واقعی ذرات چند صد برابر کوچکتر از عرض موی انسان را به دام می‌اندازد و می‌تواند خانه‌ی شما را بیش از پیش تمیز کرده و مجاری تنفسی شما را از ذرات مضر یادشده دور نگه ‌دارد؛ و در نتیجه می‌تواند برای مبتلایان به آسم و آلرژی بسیار مفید واقع شود.

 

فیلتر هپا پیشینه جالبی دارد...

این فیلتر برای اولین بار در جنگ جهانی دوم، در پروژه منهتن مورد استفاده قرار گرفت. در آن دوران دانشمندان برای جذب ذرات رادیو اکتیو به دنبال فیلتری بودند که قابلیت جذب بالایی داشته باشد.هدف از ساخت این فیلتر در آن زمان، فیلتر کردن سموم رادیواکتیو در هوا بود که در هنگام تولید بمب‌های اتمی ساطع میشد. فیلترهای هپا عملکرد فوق‌العاده‌ای داشتند و کار خود را در این زمینه بسیار عالی انجام می‌دادند. طراحی این فیلتر بر اساس ماسک‌های گازی بود که توسط سربازان آمریکایی در جنگ استفاده می‌شد. ماسک‌های گازی حاوی مجموعه‌ای از کاغذهای مخصوص بود که سموم موجود در هوا را به چهار روش مختلف جهت اطمینان سلامت هوای تنفس شده، فیلتر می‌کردند.

امروزه فیلتر هپا هنوز به طور اساسی از همان تکنیک تصفیه هوا استفاده می‌کند تا به یک میزان از خلوص هوا دست یابد که در این مورد هیچ فیلتر تصفیه هوایی نمی‌تواند به این میزان برسد. پس از جنگ، فیلترهای هپا سریعا برای استفاده در آزمایشگاه های پزشکی و تحقیقاتی، تاسیسات هسته‌ای، بیمارستان‌ها و کلینیک‌های جراحی و سپس برای کاربردهای تجاری و مسکونی سازگار شدند. با وجود اینکه هفت دهه از اختراع آن می‌گذرد، فیلترهای هپا از همیشه محبوب تر هستند.

 

مواد تشکیل‌ دهنده:

فیلتر هپا از درهم تنیده شدن نامنظم و کاملاً تصادفی الیاف‌های فایبرگلاس ساخته می‌شود.قطر الیاف‌های فایبرگلاس که برای ساخت این فیلتر به کار می‌رود بین 0.5 تا 2 میکرون است. عوامل مؤثر در جذب ذرات توسط فیلتر هپا، قطر الیاف تشکیل‌دهنده، ضخامت آن و سرعت عبور هوا از سطح فیلتراست.

تکنولوژی هپا ۴ دهه بعد از تولید اولین جاروبرقی صنعتی و در سال ۱۹۴۰ اختراع شد که تا امروز نیز همچنان در حال پیشرفت می باشد. فیلترهپاباعث بهبود عملکرد و افزایش راندمان سیستم های دمنده و مکنده می‌شود.

 

معمولا فیلتر هپا دارای یک ساختار کارتریجی است و با سه روش به صورت همزمان، از عبور گرد و غبار جلوگیری می کند که به شرح زیر است:

Interception  (جلوگیری) : ذراتی که کوچکتر از 100 نانومتر هستند، با عبور جریان هوا از الیاف فیلتر و با برخورد به لایه‌های الیاف آن گیر می‌کنند. به این طریق از عبور ذرات جلوگیری می‌شود.

Impact (تراکم) :  گیر کردن ذرات بزرگتر از 0.1 میکرون داخل فیلتر که به علت بافت بسیار متراکم فیلتر است. سپس جریان هوا با حرکت منحنی از راه‌های باز میان فیلتر عبور می‌کند و به محیط وارد می‌شود.

 Diffusion (انتشار) : انتشار و پراکندگی ذرات که باعث کاهش سرعت آنها شده و این کاهش سرعت به بالا رفتن احتمال توقف و گیرکردن ذرات معلق در درون فیلتر ختم می‌شود.

 

چگونه فیلتر هپا میتواند به سلامتی شما کمک کند؟

ضد آلرژی

کارشناسان بهداشت فیلتر های هپا را به عنوان ابزاری کاربردی به خصوص برای افرادی که به گرده های فصلی و یا سایر سموم موجود در هوا آلرژی دارند معرفی و توصیه می‌کنند.

 

تقویت سلامت قلب و عروق

با استفاده منظم از این فیلتر، می‌توانید سلامت قلب و عروق خود را بهبود بخشید و هم چنین خطر ابتلای به بیماری‌های قلبی و آسیب های ریوی را کاهش دهید.

 

محافظت ویروسی و تصفیه هوای تنفسی

اگرچه فیلتر هپا به تنهایی توانایی جذب همه ذرات ویروس و باکتری را دارا نمی‌باشد، چرا که این ذرات به مراتب کوچکتر از آن هستند که کاملا روی این فیلتر به دام بیافتند، اما در هر صورت درصد زیادی از آنها توسط این فیلتر جذب می‌شوند.

 

 

 

آیا فیلتر هپا قابل شستشو است؟

برخی از شرکت‌های تولید‌کننده جاروبرقی و لوازم جانبی آن با درج فیلترهای قابل شستشو ادعا می‌کنند که این مدل‌ها از مدلهای قبلی بهتر هستند.معمولا فیلترهای هپای قابل‌ شست‌وشو در جاروبرقی‌ها استفاده نمی شوند چرا که ممکن است ذرات در لابلای الیاف آن بماند و دریچه های آن را مسدود کند. به طور کلی فیلترهای هپای واقعی قابل شستشو گران هستند و فیلترهای معمولی هپا در صورت شسته شدن تمیز نمی‌شوند و تنها با تعویض این فیلتر ها است که دستگاه عملکرد مناسبی خواهد داشت.

 

اهمیت استفاده از فیلترهپا در جاروبرقی

امروزه استفاده از جاروبرقی در تمام منازل و محیط های کاری بسیار رایج است؛ اما استفاده از جاروبرقی می تواند گرد و غبار بسیار زیادی تولید کند که این امر می‌تواند برای سلامتی افراد مضر باشد. البته گرد و غبار در حالت عادی و زمانی که بر روی اشیا رسوب کرده‌اند خطری برای سلامتی انسان ندارند اما استفاده از یک جاروبرقی غیر استاندارد و نامناسب می‌تواند این گرد و غبار را در هوا معلق کند و آن را به مجاری تنفسی افراد هدایت کند.

در هنگام استفاده از جاروبرقی انسان قادر به مشاهده ذرات میکروسکوپی و ریزگردها نیست به همین دلیل ممکن است ناخواسته آنها را استنشاق کند. در صورتی که جاروبرقی به فیلتر هپا مجهز نباشد، این ذرات هنگام عبور از فیلتر جاروبرقی گیر نمی‌کنند و مجددا از خروجی جاروبرقی خارج شده و به هوا منتقل می شوند. این ذرات می تواند برای افرادی که به بیماری‌ها و عارضه‌های تنفسی دچار هستند بسیار خطرناک باشد.

 بنابراین همیشه ازجاروبرقی های دارای فیلتر هپا استفاده کنید.

 

 

برای خرید این فیلتر ها و پاکت ها کلیک کنید

انصراف از نظر
نظرات
15/05/1399 07:04 ب.ظ
سلام وقت به خیر جهت در خواست همکاری در پونیشا مزاحم شدم میشه لطفا نوع کار رو بیشتر توضیح بدید ممنون البته اگر منظور شما مدیریت و سایت باشد می تونم در خدمت باشم
آی دی تلگرام  
@IR_POPLUX
05/05/1400 12:32 ب.ظ
بسیار عالی و مفید بود
فیلترها
Sort
display