جستجو

با نزدیک شدن به فصل سرما با انواع هیتر فن آشنا شوید!

با نزدیک شدن به فصل سرما با انواع هیتر فن آشنا شوید!

معرفی انواع هیتر فن

انواع هیتر فن از جمله وسایل گرمایشی هستند که در مقایسه با سایر روش ها، فضای مورد نظر را به خوبی گرم می کنند. عملکرد این سیستم بدین شکل است که جریان هوای گرم را توسط فن داخلی به المنت های گرمایشی داده و سبب گرم شدن فضا می شود. هیتر فن دارای انواع مختلفی است که هر کدام از آنها دارای ابعاد، شکل و ویژگی های خاص خود می باشند. از نظر سوخت مصرفی هیتر فن ها دارای دو نوع ذیل هستند :

هیتر فن گازی : به دلیل راندمان حرارتی بالای هیتر فن های گازی، بیشترین کاربرد این سیستم در فضاهای عمومی و بزرگ می باشد. حرارت گرمایشی مورد نیاز برای فضاهایی همچون مساجد، بانک ها، رستوران ها، فضاهای صنعتی، هتل ها و... به خوبی توسط این سیستم تامین میگردد. ترموستات بکار رفته در هیتر فن های گازی سبب مصرف بهینه سوخت می شود. فن موجود در این سیستم دارای صدای کمی است.

هیتر فن برقی : این نوع از هیتر فن ها گرما را از طریق اتصال به برقی تولید می کنند. به جهت اینکه مصرف کنندگان با استفاده از این سیستم، متحمل هزینه سنگین قبض برق مصرفی نشوند، در بسیاری از هیتر فن ها تجهیزاتی همچون تایمرهایی که قابل برنامه ریزی هستند، ترموستات های دارای قابلیت تنظیم و... بکار رفته اند.

 

 

انواع هیتر فن

 

 

انواع هیتر فن، دارای چه مزایایی هستند؟

انواع هیتر فن، دارای مزایای بسیاری می باشند. از جمله این مزایا می توان به موارد ذیل اشاره کرد:

۱) عدم نیاز به نصب : این ویژگی در هیتر فن ها سبب استفاده آسان و سریع از این سیستم شده است.

۲) عدم ایجاد آلودگی در محیط : یکی از مزایای خوب هیتر فن ها این است که هیچ آلودگی در محیط ایجاد نمی کنند. لذا برای محیط هایی که حساس هستند هیتر فن ها گزینه مناسبی بشمار می آیند.

۳) قابل حمل بودن : یکی از ویژگی هایی که هیتر فن ها را به یک سیستم گرمایشی مطلوب تبدیل کرده است، قابل حمل بودن این سیستم ها می باشد.

۴) عدم اتلاف انرژی : هیتر فن ها تمام گرمای تولید شده را در محیط توزیع می کنند.

۵) سهولت در راه اندازی : راه اندازی انواع هیتر فن بسیار ساده و آسان می باشد.

۶) قیمت مناسب : هیتر فن ها در مقایسه با سایر وسایل گرمایشی دارای قیمت مناسبی هستند.

 

 

انواع سیستم های گرمایشی از لحاظ فناوری

انواع هیتر فن بدلیل اینکه دارای فن می باشند سبب جریان بهتر هوا و تسریع در روند گرم کردن محیط می شوند. به طور کلی اساس تامین گرما به وسیله سیستم های گرمایشی بر پایه فناوری های ذیل می باشد :

تابشی : سیستم های گرمایشی تابشی برای فضاهای کوچک بسیار کاربردی هستند. این نوع از سیستم ها با استفاده از المنت های حرارتی، فضای مورد نظر را به سرعت گرم می کنند. با توجه به تعداد المنت ها، میزان گرمادهی این سیستم متفاوت می باشد.

کانوکتور یا همرفتی : فناوری کانوکتور سبب می شوند که سیستم گرمایشی، کل فضا را به صورت یکنواخت گرم کند.

 

انواع هیتر فن از لحاظ طراحی و ظرفیت گرمایشی

هیتر فن ها دارای انواع ایستاده، دیواری، سقفی و رومیزی هستند. مدل های رومیزی محیط اطراف خود را گرم می کنند و برای فضاهای بزرگ، مناسب نیستند. هیترهای سقفی معمولا در محیط هایی همچون کلاس های درس مورد استفاده قرار می گیرند و محیط را با سرعت و به صورت یکنواخت گرم می کنند.

هیتر فن ها از لحاظ درجه بندی وات یا همان ظرفیت گرمایشی نیز دارای توان های مختلف می باشند. توان این هیتر فن ها بین ۵۰۰ تا ۳۰۰۰ وات می باشد. میزان توان هیتر فن ها با میزان فضایی که گرم می کنند دارای رابطه مستقیم است.

 

در زمان خرید انواع هیتر فن به چه مواردی باید توجه کرد؟

برای تجربه خرید ایده آل و مطلوب لازم است در هنگام خرید انواع هیتر فن، به یک سری نکات توجه ویژه داشت. از جمله این نکات عبارتند از :

۱) وجود یا عدم وجود ترموستات در هیتر فن : ترموستات یکی از قابلیت های مهم هیتر فن می باشد. ترموستات از داغ شدن بیش از حد هیتر فن جلو گیری می کند. این امر سبب بهبود عملکرد سیستم شده و طول عمر آن را افزایش می دهد.

۲) صدای فن : یکی از مواردی که در هنگام خرید انواع هیتر فن باید به آن توجه کرد، صدای فن سیستم می باشد. اگر هیتر فن دارای صدای بلند باشد، احساس ناخوشایندی را به همراه خواهد داشت. لذا در هنگام خرید هیتر فن باید به عدد دسی بل توجه کرد. رابطه مستقیمی بین صدای فن و میزان دسی بل وجود دارد. صدای هیتر فن های ۳۰ دسی بل تقریبا با صدای معمول در یک خانه برابر می باشد. هیتر فن های ۵۰ دسی بل دارای صدایی با میزان صدای داخل ماشین در هنگام رانندگی می باشند. صدای هیتر فن های ۶۰ دسی بل برابر با صدای یک مکالمه معمولی می باشد. هیتر فن های ۷۰ تا ۸۰ دسی بل نیز صدایی برابر با صدای جاروبرقی دارند.

۳) توان گرمایشی : مولفه مهم دیگری که در زمان خرید انواع هیتر فن باید مدنظر داشت، توان گرمایشی سیستم مورد نظر می باشد. باید بر اساس وسعت فضای مورد نظر، هیتر فن دارای توان گرمایشی مناسب با فضا را انتخاب کرد. در جدول ذیل به حدود توان گرمایشی هیتر فن اشاره شده است.

 

 

 

 

 

۴) تایمر : وجود تایمر در انواع هیتر فن مزایای بسیاری به همراه دارد. اگر هیتر فن دارای تایمر باشد می توانید برای کار سیستم، زمان مشخصی را تعیین نمایید تا پس از آن زمان، سیستم به طور خودکار خاموش شود. این امر سبب کاهش مصرف انرژی برق می شود. وجود تایمر سبب افزایش ایمنی و طول عمر دستگاه نیز می گردد.

۵) خاموشی خودکار : این ویژگی سبب افزایش ایمنی در انواع هیتر فن می شود. در صورت داغ شدن قطعات داخلی هیتر فن یا افتادن آن روی زمین، این قابلیت باعث خاموشی خودکار سیستم می شود.

۶) قابلیت تنظیم دما : این ویژگی امکان تنظیم سیستم روی درجه خنک را فراهم می کند.

۷) مشخصات فیزیکی : ظاهر انواع هیتر فن صرفا مربوط به زیبایی سیستم نمی شود بلکه در عملکرد آن نیز موثر می باشد. وزن دستگاه و ابعاد آن نیز از جمله مشخصات فیزیکی هستند که در زمان خرید باید به آنها توجه کرد.

 

 

انواع هیتر فن از چه اجزایی تشکیل شده اند؟

انواع هیتر فن از لحاظ ساختار کلی با یکدیگر دارای شباهت های بسیاری هستند. از جمله مهمترین اجزای هیتر فن ها عبارتند از :

۱) ترموستات : مصرف انرژی هیتر فن توسط ترموستات کنترل می گردد. وجود ترموستات در سیستم گرمایشی، امکان تنظیم عملکرد دستگاه را ایجاد می کند. در واقع می توان دستگاه را به نحوی تنظیم کرد که در زمان رسیدن به دمای مورد نظر، جریان برق دستگاه توسط ترموستات به طور خودکار قطع شود و در مصرف انرژی صرفه جویی شود. زمانی هم که دمای هوا کمتر از میزان تعیین شده شود ترموستات جریان برق را مجددا برقرار می کند.

۲) المنت : المنت های حرارتی مهمترین بخش یک هیتر فن می باشند. هیتر فن ها بر اساس مدل های متنوع و ظرفیت های گرمایشی متفاوتی که دارند دارای یک یا چند المنت حرارتی هستند. تعداد المنت ها و طول آنها در میزان گرمایش سیستم، موثر می باشند.

۳) فن الکتریکی : فن الکتریکی یکی از مهمترین اجزاء انواع هیتر فن می باشد. گرمایی که توسط المنت ها تولید می شود، به کمک فن با سرعت زیاد در فضا پخش می شود.

۴) تایمر : به کمک تایمر می توان زمان استفاده از هیتر فن را مشخص کرد. تایمر سبب افزایش طول عمر سیستم شده و همچنین باعث کاهش مصرف انرژی می شود.

۵) بدنه دستگاه : جنس بدنه انواع هیتر فن ممکن است ترکیبی از پلاستیک فشرده و فلز باشد. در واقع قسمت جلوی دستگاه از جنس فلز و پشت آن از جنس پلاستیک فشرده و دیگر پلیمرها می باشد. مواد پلیمری به عنوان عایق حرارتی عمل می کنند و مانع هدر رفتن انرژی گرمایشی می شوند. از دیگر ویژگی مواد پلیمری می توان به وزن کم آنها اشاره کرد.

۶) سیم رابط : هدایت انرژی برق به قسمت های مختلف هیتر فن توسط سیم رابط انجام می شود. این سیم دارای پوشش نسوز بوده و متصل به دو سر المنت می باشد.

۷) کلید ها : تعداد کلیدهای موجود در هیتر فن به تعداد المنت ها بستگی دارد. در واقع به هر میزان که تعداد المنت ها بیشتر باشد، تعداد کلیدها نیز بیشتر خواهد بود.

 

 نکات ایمنی که باید در زمان استفاده از انواع هیتر فن رعایت کرد

با وجود مزایای بسیار هیتر فن، اگر در استفاده از این سیستم، نکات ایمنی را رعایت نکنید ممکن است دچار آسیب شوید. با رعایت یک سری نکات ایمنی می توان با اطمینان خاطر از انواع هیتر فن استفاده کرد. در ادامه به برخی از این نکات ایمنی اشاره خواهیم کرد.

۱) دقت کنید که هیتر فن مورد نظر شما دارای گواهی استاندارد باشد.

۲) برای استفاده ایمن از این دستگاه لازم است دستورالعمل های شرکت سازنده را مطالعه و به آنها عمل کنید.

۳) از محافظ برق برای هیتر فن استفاده کنید.

۴) از هیتر فن هایی که دارای المنت خراب و آسیب دیده می باشند، به هیچ عنوان استفاده نکنید.

۵) در زمان خروج از منزل، دستگاه را خاموش و از برق بکشید.

۶) از قرار دادن هیتر فن در محل های تردد خودداری نمایید.

۷) از سلامت بدنه دستگاه، سیم برق، اتصالات و... اطمینان حاصل نمایید.

۸) برای اتصال هیتر فن از پریز سالم استفاده کنید. استفاده از پریز خراب خطر برق گرفتگی را به همراه دارد.

۹) هیتر فن را از مواد اشتعال زا مانند لوازم چوبی، پارچه و... دور نگه دارید.

۱۰) به صورت دوره ای هیتر فن را با رعایت نکات ایمنی تمیز کنید.

۱۱) از خشک کردن لباس بر روی این دستگاه خودداری کنید.

۱۲)هیتر فن را در سطح شیب دار قرار ندهید.

۱۳) دستگاه را به طور منظم بررسی کنید تا به موقع متوجه ایرادات احتمالی آن شوید.

۱۴) از قرار دادن ظرف غذا بر روی هیتر فن خودداری نمایید.

 

 

 

 

آیا هیتر فن همان بخاری برقی است؟

اینکه برخی افراد گمان می کنند که هیتر فن همان بخاری برقی است، یک تصور نادرست می باشد. یک از تفاوت های هیتر فن با بخاری برقی این است که هیتر فن برای گرم کردن فضاهای بزرگ همچون گلخانه ها، سوله ها، مرغداری ها و... نیز مورد استفاده قرار می گیرد. در حالیکه بخاری برقی مناسب گرم کردن فضاهای کوچک می باشد. نحوه گرمایش این دو دستگاه نیز متفاوت می باشد. اغلب هیتر فن ها دارای ترموستات هستند که امکان تنظیم دما را فراهم می کند.

 

معرفی هیتر فن برند روسو

برندهای مختلفی انواع هیتر فن را تولید و به بازار عرضه کرده اند. یکی از این برندها روسو می باشد. به منظور گرم کردن محیط های مختلف می توان از هیتر فن برند روسو استفاده کرد. ظاهر زیبای این دستگاه در کنار کارایی خوب آن از مزایای این هیتر فن بشمار می آید. توان گرمایشی این دستگاه ۲۰۰۰ وات است که به خوبی یک فضای کوچک را گرم می کند. وجود المنت سرامیکی در این دستگاه باعث می شود که امکان استفاده از آن در مکان های مرطوب نیز وجود داشته باشد. از دیگر ویژگی های هیتر فن برند روسو می توان به موارد ذیل اشاره کرد :

۱) مصرف پایین برق به دلیل وجود المنت سرامیکی در این سیستم گرمایشی

۲)دارای فیوز حرارتی

۳)دارای سیستم قطع کن خودکار

۴)دارای ترموستات ایمنی

۵)دارای قطع کن خودکار سه مرحله ای

۶) قابل استفاده به عنوان گرمایش کرسی

۷)خروجی هوا به میزان ۱.۸ متر در دقیقه

۸) استفاده از سیستم ضد انجماد

۹) قابل نصب در حمام

۱۰) قابل نصب بر روی دیوار

 

 

 

 

 عوامل موثر بر قیمت انواع هیتر فن

انواع هیتر فن با قیمت های متفاوت در بازار موجود هستند. مانند همه محصولات، عوامل مختلفی بر قیمت هیتر فن ها تاثیر می گذارند. از جمله این عوامل عبارتند از :

۱) قابلیت های دستگاه : به هر میزان که این سیستم دارای قابلیت های بیشتری باشد، بر قیمت آن نیز افزوده خواهد شد.

۲) کیفیت و قیمت قطعات استفاده شده در ساخت هیتر فن : در صورتیکه قیمت قطعات بکار رفته در ساخت این دستگاه بالا باشد، قیمت آنها نیز بیشتر می باشد، در نتیجه بر قیمت نهایی هیتر فن نیز افزوده خواهد شد.

۳) گارانتی داشتن یا عدم گارانتی : یکی از عوامل موثر بر قیمت هر محصولی، خدمات پس از فروش و گارانتی آن می باشد.

۴) برند سازنده : معمولا برندهای معروف و شناخته شده در مقایسه با سایر برندها قیمت بیشتری دارند.

 

 

انصراف از نظر
فیلترها
Sort
display